Tuesday, August 11, 2015

Oh My Sonbae! Dongyang di Hati





Sebelum baca, senyum dan baca :) 

Pesanan:

Saya tidak point dekat mana-mana pihak, hanyalah berkongsi pendapat dan pengalaman sendiri. Bukan nak memburukkan cuma berkongsi pengalaman sendiri , dan mahu dijadikan sempadan dan tauladan.


Assalamualaikum wbt..


UiTM di Hati..

Kat Korea, DONGYANG MIRAE UNIVERSITY di Hatiku.


2010- Intec 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Korang nanti kat Ono belajar rajin-rajin, jangan masuk dongyang. Jangan aim nak masuk dongyang"...

Kata-kata ni aku dapat masa belum fly lagi.

Masa zero, semua yang senior cakap anggukkan dan iyakan sahaja.



2011& 2012

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lepas fikir panjang, sebenanrnya daripada dulu lagi (dulu-duluan), fitrah budak yang masuk dongyang akan digelar sebagai budak kelas bawahan(over sikit), atau senangnya, budak kureng cerdik sikit. (ok la sikit kan?)

Aik.? Siapa yang bagi gelaran ni??

Haaa. dulu masa aku belajar bahasa dulu, aku pelik kenapa senior2 cakap macamtu.

"Jangan masuk dongyang,
DMU ni untuk budak tak pandai."

dan sebagainya.

Sorry to say, yang peliknya yang cakap tu ex-DMU jugak.
Kalau yang tak pernah masuk DMU, boleh diterima la kot..

To seniors yang pernah cakap macam tu direct or indirectly, idk what is the real reasons for you to say like that to your juniors who are just step in Korea.

Semua pun percaya cerita tersebut, dan study ni study macam hape sebab tak nak masuk dongyang. Iye lah, kalau kena masuk dongyang, terus dicop tak pandai...

Termasuklah aku.


Okay, dipendekkan cerita. 

My pointer is below than 3.75.
This means that anyone whose below than 3.75 cannot pursue study in degree straightforward.
They have to go into DMU and complete diploma first for 2 years, and then continue degree for another 2 years.

Up until now, this rules only applicable to JPA students only.


Maka, aku pun masuklah DMU.

Masuk bukan dengan keazaman,
tapi dengan ayaqmata.. (yup, jiwa aku sangat sensitif masa tu. orang tanya pasal uni pun dah berair mata. Iye lah, pandangan orang dijadikan neraca... at THAT TIME.....)

Dipandang "bodoh" oleh semua orang, 
aku melangkah masuk keseorangan.

Mungkin dalam sejarah kot(?), 

The only and only Malaysian female student for 2012/13 batch. 

Drama ayaq mata lagi.. 


Drama ini berterusan sampai nak habis first year rasanya.

Allahu akbar, bila diingat macam mana aku boleh survive sorang-sorang aku pun pelik binti hairan.

Kuasa Dia..


Okay, lets study kenapa manusia-manusia dahulu menamakan dongyang sebagai tempat ter"kurang cerdik" atau nama tak sedapnya "bodoh".


1. Sebab Korean 

Terikut-ikut dengan Orang Korea yang mementingkan ranking. 
Kalau tanya korea, universiti yang diorang tahu SKY je lah..
Sah-sah dongyang memang takde dalam ranking lah.. jangan mimpi bercakap pasal ranking.


2. Dimomokkan dengan cerita dulu kala

Aku tak tahu siapa yang start buat cerita tapi tahniah cerita anda berlanjutan sampai sekarang.
Bukti: Junior sekarang, sape yang dah nampak future masuk dongyang. the first things they will do is   monyok/takde mood nak study/rasa nak give up/rasa paling tak pandai/end up nangis sokmo 


3. Pengaruh Cikgu bahasa Korea juga

Masih ingat lagi ada sorang cikgu tu cakap 
semua budak yang kat DMU 바보들아... 

Fuhhh dia kasi ayat indirectly which means sape yang masuk dongyang 바보 


Can you ever imagine aku melangkah masuk ke sini dengan ceritaa-cerita sebegitu rupa? 
bukan berdua denganmu, bertiga tapi
berkeseorangan....



1 Tahun Kemudian (2012)


Sangkaku ribut melanda, tapi pelangi indah dihadiahkan.


Sampai sekarang, ketika entri ini ditulis... 

Aku masih boleh ingat setiap detik ketika berada di dongyang dulu.

Aku tinggal mostly seorang diri,
bil bayar seorang diri (kecuali beberapa sem sebab ada orang tolong termasukla Puan PPL Seoul sendiri.. Thanks a lot kak kiera, kak lion, kak Ad...) 

Kira-kira yang betul aku bayar bil sendiri ialah satu sem sahaja. 3 bulan.
Terpaksa bayar bil yang patutnya dikongsi berdua.

Most of the time, aku belajar di library atau di kelas atau di coffe shop.
(No, im not hipster or banyak pitis)

Just untuk elakkan berada seorang di bilik.
Bilik 206 tu hanya untuk makan, solat dan tidur..

Sebab apa.?
sebab bila aku duk sorang-sorang lama sikit, aku cepat lonely. Aku cepat sedih.......

Aku takkan pernah lupa jasa baik batch 10, masa tu diorang dah second year, aku pulak freshman (first year).

Aku kenal mereka hanyalah melalui nama atau just tahu mereka ialah senior.

Rupanya mereka ialah senior terbaik (antara terbaik) pernah aku kenal. Alhamdulillah.

Aku takkan lupa setiap seorang dari mereka.
Masa first2 masuk, semua pakat dok kalut risau aku sorang-sorang. Semua pakat nak bantu tapi tak tahu camne kan heheh 
Semua pakat offer nak bantu dari sudut kewangan etc.

Dan aku takkan lupa saat aku down nak bayar bil winter yang mahal sampai puluh-puluh keping, dia sanggup derma duit untuk aku. (Mungkin sebab tu bisnes dia maju sampai sekarang). Jzkk kheir.

Dan juga, dari kekok dan malu-malu meow.
Aku tersangat rapat dengan kakak-kakak b10.

Makan sama. (dorang masak, aku makan)
Tidur sama. 
Tengok cerita sama.
Main ski sama.
Buat prank birthday sama..
dan sebagainya lah. 

Aku tahu je diorang risau aku sorang-sorang kan :")

Malah, diorang siap komplot lagi buat surprise birthdayy ek :") 


Kalau dulu aku sangat-sangat benci dan taknak masuk dongyang,
saat itu aku dah jatuh chenta dengan dongyang.
Bermula saat itu.

Bermula saat aku nampak sedikit demi sedikit hikmah kenapa dalam banyak-banyak orang, Allah pilih aku sorang...


Its just unbelievable how He made all this plan for me.
Subhanallah.


Ok, lets go to point that DMU untuk orang "kureng cerdik"..??

Baca, hadam dan faham.

1. Students DMU ialah budak yang main-main dan taknak belajar. 

Memang diakui student Korea yang masuk DMU ialah budak yang main-main dan taknak belajar. Memang betul point ni. Betul sangat-sangat.
Saya setuju.! Pandai seniors cari point.

Secara peribadi pendapat saya, out of 60 pelajar dalam kelas they will be 2 3 orang yang memang genius tahap Uni. Err just dia takde rezeki masuk SKY sebab competition dengan other genius sangat tinggi.
Ingat lagi sorang tu, semua benda dia tahu dan siap argue lagi dengan cikgu. Last contact dia transfer masuk Hanyang University... :)

So. hmm ada jugak la yang pandai. sebenarnya. lagi pandai dari awak yang masuk uni terus (maybe)..... opsss!!

2. Salah ke diploma dulu?

Salah ke? Entah, ada orang mungkin allergic dengan perkataan diploma. Nampak rendah sangat ek.? 
Takpelah, at least ex-dongyang ada 2 sijil (diploma, ijazah). 

3. Nampak tak hipster ?

okay ni saya tambah je. heheh 
Saya perasan dulu time senior tanya saya..

"awak uni mana eh?"

"dongyang"

"ooo pointer tak lepas ke?"

"ermm.. aah"

"sape lagi masuk dongyang?

"saya sorang.."

"siannya..."

Pastu discover2, rupanya beliau pun ex-dongyang jugak :") 

Errr... takpelah mungkin dulu dia lepas pointer cuma TERMASUK dongyang :") 


Ni pulak dialog siapa yang masuk uni terus,

"awak uni mana eh?"

"SKK"

"oh. yeke.. okay x SKK? Susah kan. Ala biasa la hidup uni.."


Gituu lah...

Oh My Senior :") 



Kat sini saya ada buat pro and cons masuk dongyang n Uni straight. (saya akan cuba berlaku adil..) 


Grad Diploma Dongyang Mirae University (only 2 years)


Pros
-Ada dua sijil (diploma, ijazah)
-Grad dari 2 tempat berbeza
-Faham belajar (this is for me which until now even in Uni, am still refer notes from dongyang ex:
재료화학,분석화학/이경희 교수님. Kakak2 adik2 hwagong mestilah ingat beliau kan. Jangan main-main, beliau grad from HU, KAIST dan USA tu.. 
Also subjek ABEEK (Calculus, Advanced Math),
왕문성교수니... Notes dan slip paper sampai sekrang simpan.. 
-Result cantik meletops 
(Alhamdulillah walau tak lepas result untuk dapat scholarship 2juta, tapi dapat 4.0 above is better right?) 
-Study rajin confirm excel
-2tahun kemudian sambung degree, total 4tahun juga
-CGPA akan dikira 0 bila masuk Uni
-Officer (정 선생님) 착한 선생님 처럼 어디서 찾는지도 모릊니다.
-Welfare dijaga dengan sangat-sangat-sangat-sangat-sangattttttt baikk T_____T
Cons
-dipandang sedikit "slek" 
-Nampak "tak pandai"
-masalah transfer kredit 
-kena ambil balik subjek yang dah belajar 
(act, this refer to uni's system) 
-ramai yang kena extend (this depends on how you manage your credit hours) 
-pindah rumah
-Culture shock masa transfer Uni
-Third and forth year busy (depends, kalau taknak busy buat lah internship/summer class/winter class)


Uni straightforward

Pros
-Andalah kebanggan batch(lol) 
-Pandai bijaksana (pointer lepas 3.75)
-Hebat bergaya di mata Korean, also Malaysian
-Stay dan tak pindah rumah dah. 
-Tak perlu ulang subjek (unless fail)
-Kesusahan dah terbiasa from 1st year
-Third and forth year rileks (bukan semua, ada ramai lagi yang tak rileks2 sampai ke sudah) 


Cons
-CGPA selama 4 tahun berturut-turut.
-많이 힘드시죠 다들? 
-Sibuk dan susah sampai ke sudah (depends on how you manage your time table)
-Results compete dengan other Korean genius
(ramai saje yang result terer kan?) 
-welfare? takkan pernah ada uni yang mampu lawan dmu jaga from A-Z



4 Tahun Kemudian. (2015) 


Now, aku boleh post benda gini lepas dah masuk final year lepas dah jadi super senior hihi

Dulu aku pernah bagi talk dekat junior jugak psal DMU ni.. Alhamdulillah ramai yang masuk DMU dengan happy bukan lagi air mata :") 

Alhamdulillah, 

walau dah masuk uni.
Culture shock sungguh masa awal-awal masuk,
pointer ke laut sajee (takde surat amaran taw).

Dah study selokbelok kehidupan uni, 
result better and better and better.
Boleh survive dan boleh dapat result macam DMU dulu. Alhamdulillah :")



Konklusinya:

OH MY SENIOR :)

1. Kita sebagai senior jaga lah kata-kata. Kata-kata tanpa usul periksa yang nyata mengakibatkan banyak kesan kepada junior. 
Senior memainkan peranan yang penting di Korea, tunjukkan qudwah hasanah yang sebaik-baik :) Yang qudwah baik, confirm junior akan ingat sampai bila-bila. Yang tak baik, ingat juga tapi kalau boleh taknak ingat.

Kehidupan diuar negara memang banyak bergantung dengan senior.

Apa senior buat, apa senior makan, apa senior cakap, apa senior pakai, apa senior post, apa senior etc etc, semua junior stalk dan ikut.
Fuhhh.....

Tujuan entri ini panjang sebegini ditulis adalah untuk memotivekan adik-adik yang terpaksa masuk dongyang dulu. Yang lepas pointer tu, korang pandai-pandai decide sendiri ye :) 

Masa akak kena "mentally torture" dulu,
akak dah letak azam yang 
"Aku kena betulkan skeptikal orang pasal Dongyang"



Dongyang di Hatiku. Selamanya










p/s: penggunaaan kata-kata (aku, saya, i etc) untuk menampakkan cerita sebenar. 


Salam.

Moga bermanfaat.

4 comments:

  1. Mungkin senior2 just nak kita junior2 ni aim for the best? hehe anyway perkara yang ditulis kat atas ni banyak kebenarannya :)

    ReplyDelete